تبلیغات
"باشگاه میهن" - چکارکنیم کالریها بهتر و بیشتر بسوزد؟
** **

چهارشنبه 7 مهر 1395

چکارکنیم کالریها بهتر و بیشتر بسوزد؟

   نوشته شده توسط: زانا    نوع مطلب :سلامت و بهداشت ،

خرید و فروش بیت کوین

چکارکنیم کالریها بهتر و بیشتر بسوزد؟

افزایش متابولیسم چکارکنیم  کالریها بهتر و بیشتر بسوزد در هر جمعی چه جمع مجازی  چه جمع خانودگی و فامیلی صحبت از سوزاندن کالری است . در این بخش ما می خواهیم درباره کالری سوزاندن بحث کنیم. البته کالری سوزی بهتر و بیشتر که به سلامتی لطمه وارد نکند . 

نرخ متابولیسم چیست؟

به منظور دانستن نوع متابولیسم به صورت متابولیسم شدید یا خفیف ابتدا باید به چند عنصر سازنده توجه نماییم. ابتدا باید بگوییم که متابولیسم در واقع ترکیبی از عملیات و فعالیت های شیمیایی است که به سوخت مواد غذایی و چربی ها و کالری ها می انجامد و مواد و انرژی مورد نیاز بدن را برای فعالیت و حرکت فراهم می کند. درواقع نرخ متابولیسم همین است که فرد از شدت آن سخن به عمل می آورد. یعنی اگر می گوییم متابولیسم بالا، نرخ متابولیکی بالا و در صورت متابولیسم پایین نرخ متابولیکی پایین است. نرخ متابولیکی هر فرد به عناصری نظیر، سن، ویژگی های ارثی، توده بدنی و… مربوط می شود و البته برخی بیماری ها و شرایط روحی نیز می تواند در این مهم تاثیر گذار باشد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

چه چیزهایی بر نرخ متابولیسم تاثیر گذار است ؟

این بخش درواقع به شما کمک می کند تا شرایط خود را بسنجید که بدانید کدام فاکتور ها بیشتر روی نرخ متابولیسمی شما تاثیر دارد. برخی از شرایط درونی و بیرونی می توانند این نرخ را تحت تاثیر قرار دهند و موجبات اثراتی بر روی بدن شوند که منجر به کاهش سوخت و ساز چربی ها و کالری ها و درنهایت افزایش وزن بشوند. البته برخی موارد نیز اثر عکس دارند که باید کنترل بشوند اما سر صحبت بحث امروز ما برای نرخ پایین متابولیسم است. به جدول زیر دقت کنید و ببینید کدام یک از عناصر ها در نرخ متابولیسم پایین شما موثر تر بوده است:

فاکتو یا شرایط

تاثیر بر بدن و متابولیسم

اختلال عملکرد تیروئید

کم کاری تیروئید: این معضل درواقع یکی از خصیصه های اختلالات تیروئیدی است که موجب می شود هورمون های تیروئید به خوبی تولید نشوند و فعالیت نکنند و در پی آن موجب کاهش سوخت و ساز بدن می شوند که به افزایش چربی ها و افزایش وزن کمک می کند علاوه براین اختلالات روحی نیز که بوجود می آورد موجب تاثبر بر نرخ متابولیسم شده و بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد

راهکار: اگر احساس می کنید اضافه وزن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید و یک آزمایش و تست تیروئید کم کار بدهید و از این بابت مطمئن شوید. اگر این مبتلا به این معضل هستید باید تحت نظر پزشک داروهایی را مصرف کنید و چون وزن شما با دارو ها چندان متناسب کنترل نمی شود حتما به یک پزشک تغدیه مراجعه و شرایط خود را به وی بگویید. از دیگر علایم شایع این مشکل افسردی، کم اشتهایی، بدخوابی و.. است.

شرایط ژنتیکی و یا بیماری ها

علائم زیاد ارثی هستند که موجب افزایش وزن و چاقی و همچنین متابولیسم پایین در بدن می شوند که باید هرکدام را به طور جزیی بررسی کرد که از حوصله و وقت این مقاله خارج است

راهکار: تنها راهکاری که در این شرایط می توانیم به شما بدهیم این است که می توانید با نگاهی به فامیل از میزان اضافه وزن آن ها اطلاعاتی بدست اورید. اگر اغلب افراد چاق هستند و اضافه وزن دارند حتما شما نیز یک ژن و علت ارثی دارید که باید به مقابله با آن بپردازید و راهکارش نیز پزشک است. اگر هم بخاطر بیماری خاصی تحت درمان پزشک به طور منظم هستید حتما از پزشک خود از اثر بیماری بر متابولیسم خود بپرسید و از وی راهکار بخواهید.

مصرف بسیار کم کالری

روزه گرفتن یک نوع رژیم کم کالری است که موجب کاهش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن می شود که باید در هنگام روزه گرفتن نیز میزان کالری دریافتی خود را تنظیم کنید تا دچاره رژیم کم کالری و کاهش متابولیسم نشوید.

راهکار: هر گز به بهانه ی دریافت کم کالری خود را فریب ندهید که می توانید وزن کم کنید. دریافت کم کالری ( کمتر از حد مجاز) خود یکی از علل اختلالات متابولیسمی است. بنابراین با سنجش توده ی بدنی و همچنین میزان کالری مورد نیاز برای وزن ایده آل سعی کنید کالری دریافتی را متعادل کنید.

محرومیت از خواب

کمبود خواب نیز یکی از مشکلاتی است که به فرد اجازه انجام دقیق سوخت و ساز و متابولیسم ها را نمی دهد و از طرفی با اختلالات هورمونی موجب کاهش اشتها و… می شود که بر متابولیسم تاثیر دارد.

راهکار: بهترین کاری که می توانید کنید این است که شبانه روز حدود ۷ ساعت خواب داشته باشید و سعی کنید از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح بخوابید تا بدنتان برای یک روز پر سوخت و ساز خوب آماده شود. خواب شب را بر خواب روز ترجیح دهید.

استرس

استرس شرایطی ایجاد می کند که می تواند میزان هورمون های سوخت و ساز را مورد تاثیر قرار دهد. این کار در افراد متفاوت است و در برخی موجب افزایش متابولیسم و در برخی نیز کاهش متابولیسم می شود.

راهکار: سعی کنید روال روزانه و ایام سال خود را که استرس داشته اید مانیتور کنید. اگر در چنین زمانی کاهش وزن داشته اید این یعنی که اثر استرس بر شما به صورت افزایش متابولیسم بوده اما اگر از آن دسته افرادی هستید که اضافه وزن پیدا کرده اید باید به فکر مدیریت شرایط روحی و استرستان باشید تا دچار اضافه وزن نشوید

یائسگی

یائسگی در واقع شرایطی که ایجاد می کند این است که در زمان استراحت یا ورزش و فعالیت ها میزان کمی انرژی مصرف می کند و باعث افزایش توده چربی می شود و در حالت ناشتا بر روی میزان انسولین پایدار تاثیر می گذارد

راهکار: در چنین شرایطی بانوان باید به فعالیت های انرژی بر بیشتری اقدام نمایند. همچنین پیاده روی و ورزش های هوازی درصبحگاه می تواند تاثیر مثبتی بر افراد داشته باشد.

سن

هر چه سن افراد بالاتر برود میزان متابولیسم هم کاهش می یابد. محققان در این باره می گویند که از ابتدای سن ۲۵ سالگی متابولیسم کاهش پیدا می کند و موجب می شود که فرد رفته رفته دچار اضافه وزن شود

راهکار: اگر سنتان بیشتر از ۲۵ سال است لازم است بر فعالیت های خود بیفزایید و سعی کنید سوخت  و ساز و متابولیسم خود را افزایش دهید.

 راهکار کلی:

اگر با نظاره  بر عملکرد بدنی خود احساس می کنید که چنان که باید سوخت و ساز بدنی شما مناسب نیست بهتر است به لیست بالا مراجعه کنید و با توجه به راهکارها شرایط فعلی خود را بسنجید و در صدد رفع مشکل برآیید. عمده علل مشکلات افزایش وزن در این جدول از weightlosshelpandtips استخراج وبیان شده است که می توان به جد گفت می توان مشکل خاص پنهان خود را از آن بیابید. در واقع این مقاله اولین گام در مشخص کردن مشکلات متابولیسمی است. اگر این گام را ناقص بردارید شاید فعالیت های افزایش متابولیسم برایتان موث واقع نشود. در سایر نوشته های سایت به شما یاد می دهیم که چگونه متابولیسم خود را افزایش دهید تا در شرایط فوق بتوانید به وزنی ایده آل دست یابید و شکم کوچکی برای خود بسازید.

نتیجه گیری: با توجه به محتوای مذکور می توان گفت نرخ متابولیسم که به صورت نرخ بالا و نرخ پایین محاسبه می شود می تواند بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. از همه مهمتر اینکه نرخ متابولیسم پایین موجب کاهش سوخت و ساز مواد، چربی و کالری ها می شود و موجب افزایش توده های چربی و چاقی شکمی و همچنین افزایش وزن می شود. علل متفاوتی در متابولیسم پایین دخیل هستند که می توان گفت علل درونی و بیرونی هستند و می توان از جمله به اختلالات تیروئید، بیماری ها و علل ارثی، کمبود خواب و استرس و یائسگی و سن اشاره کرد.

ابزار هدایت به بالای صفحه